
Dvojice našich bylinných přípravků KOV (čínsky jin) z řady "5 hybatelů" byla sestaveny jako cílená nadstavba, doplněk a případně i dočasná náhrada postupů tradiční čínské dietetiky (yaoshan) a zároveň jako kovu přináležející hybatelovský předstupeň klasických bylinných směsí čínské medicíny (yaofang, jingfang). Doporučujeme je dle individuální potřeby na specifické funkční (čchi&jang, čchi&jin) doplnění výživy pro:
- konstituci kov jako specifický konstituční typ člověka podle teorie 5 hybatelů
- funkce orgánových okruhů kovu jak odpovídá rozřazení podle teorie 5 hybatelů
- okrsky těla se vztahem ke kovu jak odpovídá rozřazení podle teorie 5 hybatelů
- aspekty duše po jak odpovídá rozřazení podle teorie 5 hybatelů
- podzim jako specifické roční období podle teorie 5 hybatelů
Doporučené podávání v závislosti na denní době:
- varianta jang (čchi&jang)
- ráno, dopoledne
- namísto ranní či dopolední kávy (příp. možno též zvážit "dřevo jang" a „země jang“)
- odpoledne, typicky mezi 13 – 17 hodinou (nikoliv už navečer)
- namísto odpolední kávy (příp. možno též zvážit „země jin“)
Kořenem postnatálního pěstování pěti hybatelů v člověku je strava:
-
- základním potravinám (shuigu = nápoje a strava) , tedy základní výživě, přináleží funkce nespecifické a obecné výživy, kterou si zdravě a harmonicky fungující hybatelé umí zpracovat a přeměnit s ohledem na své provozní i konstituční potřeby
- základním potravinám můžeme přidat i funkci, pak už nejde úplně o nespecifickou a obecnou výživu, neboť v reakci na pozorované předkládáme hybatelům příhodnější, více vyhraněné zdroje výživy (yaoshan = vyspokojující/vyzdravující strava)
- přípravky řady "pět hybatelů" představují výživovou strategii doplňování stravy o méně obvyklé (tj. nezákladní) potraviny, a to v menším (tj. nevýstavbovém) množství, když v kontextu dietetického rozměru pěti hybatelů specificky podepírají jejich postnatální kořen, a tím v jinjangové dualitě pěti hybatelů naplňují poučku "prázdnotám přináleží vyživující doplňování"